14 Kasım 2017 Salı

Eğitimin Para İle Bir İlgisi Olmalı



Aklınıza  ilk önce özel eğitim kurumlarına  ödenen para geldiyse bir kere daha düşünmenizi tavsiye ederim.


Şöyle ki; OECD (Organisation  For Economic  Co-Operation And Development - EKONOMİK İşbirliği Ve Kalkınma Örgütü ) PISA ( Program For İnternational Student Assesment- Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı) sınavları yaparak bağlı ülkelerdeki eğitim çıktılarının çarşaf  gibi listelerini yayımlıyor. Bu durumu bilmeyen yoktur. Yani azıcık eğitimle alakası olan herkes bilir!.  Bir saniye, ekonomik kalkınma, küreselleşme gibi kavramlar ekonomi biliminin kelimeleriydi. Burayı anlamaya çalışalım.



İyi eğitim almış bir mühendis ne yapar? Kaliteli ürün ortaya koyar. Yaratıcı ve iyi eğitim almış bir mühendis, doktor, aşçı… Kaliteli ve dünyayı etkileyecek ürün ve fikirler ortaya atar. Bu ürün ve fikirler ise bir müşteri içindir.  Uzun lafın kısası iyi eğitim ürün, ekonomi, ticaret gibi alanları domine ederek ilerlemesini sağlar. Bu sebeple Ekonomik işbirliği teşkilatı dünya eğitiminin röntgenini çekmek istiyor. Bu fikrin kaynağını Joel Spring’in Özgür Eğitim kitabının çatısını oluşturan ‘’ Okullar sanayi çevrelerinin iş gücü ve hükümetlerin siyasi geleceklerini garanti altına alma ihtiyaçlarını gidermek için kullanılıyor eleştirisidir. Bir bakıma Joel Spring’i doğrulayan bir durum ortaya çıkıyor.   Öte yandan hedeflenen kaliteli ürünler dönüp tekrardan eğitimi de dizayn etmektedir.  Teknoloji şirketlerinin mutlaka bir de eğitim departmanı vardır. Mesela Google şirketi sadece bir arama motoru üzerinden devam etmiyor. İrili ufaklı binlerce şirket ürettiklerini eğitim sektöründeki profesyonellere pazarlamak için yarış halinde. Böyle bakınca da karşılıklı bir ilerleme durumundan söz edebiliriz.

Bir diğer konu ise küreselleşme kavramı ve bu her şeyi doğrudan etkileyen bir nosyondur. Küreselleşme istek ve ihtiyaçlarımızın şekillenmesinden keyif ve nefretlerimize kadar her şeyi etkiliyor ve tabii ki eğitim sistemlerimizi de. Mesela İB denilen bir şey var. İnternational Baccalaureate yani Uluslararası Müfredat sistemi ki dünya genelinde bir çok okul bu ağın bir parçası olmak ve kendi topluluğuna karşı yüksek imaj sorumluluğunu gidermek için  otorize olmaya çalışır. Bu organizasyonun kar amacı gütmeyen bir kuruluş olduğu söyleniyor ama doğrusu bazı tereddütlerim var. Yani en azından okullar otorizasyon sürecinde çok ciddi ödemeler yapıyor. Bunu söyleyebilirim. Bu konunun da küreselleşme alakasının olduğunu anlayabiliriz. Bundan kaçış yok. Reddedip Don Kişot gibi görünmek saçma olacaktır ama arkadaki fikri de bilmek ve eleştirmek zorundayız.

Belki o zaman neyin parçası olduğumuzu ve de ne için günlerimizi, aylarımızı, yıllarımızı belki de ömrümüzü harcadığımızı anlarız.  ''Yürüyün devrim yapacağız'' demiyorum , sadece anlamak daha çok anlamak için tartışıyorum.

 Bu ikisinin dışında da olayın çok fazla parasal boyutları elbette var ama mesele eğitim olunca para konusunun çok iyi irdelenmesi, etik konusunun çok ciddi standartlarının olması gerekiyor. Başka bir bakış olarak not etmiş olalım.


Şahin Çevik 
14 Kasım 2017
iSTANBUL

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder